Iulian Popescu, consilier de stat pe probleme digitalizare la Cancelaria primului ministru

Începând cu 15 septembrie, sistemul de e-Facturare intră într-o perioadă de testare pe zona B2G.

Adăugat: 15 Septembrie 2021
Ultima actualizare:15 Septembrie 2021

Politica Romaneasca
Foto: Iulian Popescu, consilier de stat pe probleme digitalizare. Sursa: https://www.facebook.com/popescuvasileiulian/photos/
trimite pe mail

RRA: "Apel Matinal"

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (15 septembrie, ora 8:28)
- Realizator: Sunt multe instituţii în România care îşi doresc o reducere considerabilă a timpului pierdut pentru obţinerea unor informaţii de natură economico-financiară. Se doreşte însă ca în viitor, instituţiile statului să îşi adune, să îşi ia informaţii una de la alta dintr-un cloud guvernamental. Astfel, cetăţeanul nu va mai fi nevoit să culeagă documente de la diverse instituţii de stat, pierzându-şi vremea cu programările online sau pe la cozile de la ghişee. În acelaşi timp, ANAF şi Autoritatea Română pentru Digitalizare au pus la punct un sistem de interconectare a bazelor de date între firme şi anumite instituţii ale statului pentru reducerea timpilor obţinerii de informaţii financiare. Una dintre aceste baze sau platforme ar fi e-Facturare. Chiar premierul Florin Cîţu anunţase că această platformă va fi funcţională din 15 septembrie, adică de astăzi. Dar cu mai multe detalii asupra acestui nou sistem vine invitatul "Apelului Matinal", consilier de stat pe probleme digitalizare la Cancelaria primului ministru, Iulian Popescu. Bună dimineaţa!

Iulian Popescu: Bună dimineaţa şi bine v-am găsit!

Realizator: Ce se întâmplă cu această platformă, e-Facturare? Intră în funcţiune de astăzi?

Iulian Popescu: Aşa cum a declarat şi premierul, începând cu 15 septembrie, sistemul de e-Facturare intră într-o perioadă de testare pe zona B2G. Adică este o primă componentă a acestui sistem, prin care sunt primite facturi din mediul de afaceri către administraţie, către autorităţile contractante care sunt beneficiarele unor achiziţii, unor licitaţii publice. Ulterior, acest sistem va fi extins pentru toate facturile din România, adică discutăm de sistemul B2B, asta însemnând că o factură emisă de o firmă X va ajunge automat în sistemul contabil al firmei Y fără a mai fi necesară manipularea de documente şi introducerea de date de către departamentele financiar-contabile.

Realizator: Va fi mai uşor pentru toată lumea un sistem nou de facturare, care va aducem şi venituri mai mari la buget, în mod normal şi transparenţă în cheltuirea banilor publici.

Iulian Popescu: Cu siguranţă va reduce frauda pe TVA, în special şi va reduce timpul de procesare, va reduce costurile de control pe care... controalele pe care le face ANAF şi, de asemenea, va reduce şi o parte din birocraţie, pentru că întreprinderile nu o să mai depună toate declaraţiile, atâta timp cât există deja informaţii despre facturile emise şi primite de aceştia. Adică toate aceste date vor fi automat procesate de către ANAF, fără a fi nevoie de alte declaraţii suplimentare.

Realizator: În această perioadă de testare, ce tipuri de firme vor fi înrolate în sistem?

Iulian Popescu: În această etapă vom avea câteva entităţi din administraţia centrală şi firme care lucrează cu administraţia, adică firme care au licitaţii şi contracte cu administraţia, pentru că aceasta este obligaţia dată de Directiva Europeană 55 pentru sistemul B2G, acesta este obligatoriu la noi. Vrem să îl facem pentru toată economia, adică B2B şi B2G, pentru că atunci se văd cu adevărat avantajele acestui sistem de facturare.

Realizator: Este un proiect restant, dacă nu greşesc, cred că de prin 2019, implementarea rapidă a proiectului e-Facturare. Scapă România de procedura de infringement pe care Comisia Europeană ar putea să o aplice?

Iulian Popescu: Da, da, exact, acest lucru este principalul obiectiv, să scăpăm din procedura de infringement şi de aceea, în primul rând, se va da drumul la modulul B2G şi apoi este B2B. Adică întâi să scăpăm de tot ceea ce este obligatoriu şi dat de Directiva 55 şi apoi, ne ocupăm şi de restul mediului economic.

Realizator: Bun, firmele vor plăti o taxă de accesare a Sistemului Naţional de Facturare Electronică? Este important de ştiut acest lucru.

Iulian Popescu: Nu. Nu va exista nicio taxă de acest fel, aplicaţiile sau sistemele sunt făcute şi operate de către ANAF, la fel cum este şi Spaţiul Privat Virtual, acest SPV. Toate sunt gratuite pentru întreprinzători şi pentru toate companiile.

Realizator: Vor apărea şi anumite informaţii despre firme, cred. Cine va avea acces la acestea?

Iulian Popescu: Informaţii despre firme oricum există la ANAF, numai că acum vor fi centralizate în timp mult mai scurt, adică vom avea informaţii în timp real despre tot ce se întâmplă în economie, despre valoarea TVA-ului pe care îl avem de încasat luna viitoare şi toate aceste detalii mult mai rafinate, să spun aşa. Acelaşi personal care lucrează şi face controlul asupra companiilor va avea acces şi la aceste informaţii, adică ele nu vor fi expuse către alte companii sau către public în general.

Realizator: Dar ce se va întâmpla cu declaraţiile pe care le făceau firmele către anumite instituţii?

Iulian Popescu: Păi acolo unde informaţiile din aceste declaraţii se suprapun cu aspecte pe care le aveam deja în baza de date ANAF, acelea nu vor mai fi necesare şi mă refer, de exemplu, la Declaraţia 394, care implică o declarare a facturilor primite şi emise. Aceasta va fi eliminată ulterior. O problemă clasică, am putea spune, cu care se confruntă firmele, este cea a blocării sistemului, este clasică în România. Sperăm totuşi să nu se întâmple acelaşi lucru şi cu această platformă e-facturare.
Iulian Popescu: Păi în această perioadă de testare a sistemului de facturare este vorba nu numai de testarea funcţionalităţilor şi a aspectelor de securitate cibernetică, ci şi o calibrare, o scalare a sistemului, pentru că volumul de informaţii şi volumul de accesări este foarte mare, o dată ce vom pune în funcţiune rând pe rând, v-am spus, e B2G, B2B şi atunci o să începem şi la B2B pe companii diferite. Vom începe cu companiile mari, apoi medii şi apoi IMM-urile din toată ţara, tocmai pentru a ne putea calibra sistemele hardware şi software în ceea ce înseamnă suportul necesar funcţionării acestor platforme.

Realizator: Am o curiozitate, cine a realizat platforma?

Iulian Popescu: Este dezvoltată intern de CNIF, este Centrul Naţional de Informaţii Financiare, este o unitate din cadrul Ministerului Finanţelor.

Realizator: Şi care va fi rolul Autorităţii Române pentru Digitalizare în tot acest proiect?

Iulian Popescu: Este un proiect făcut împreună şi în mecanismul, în extindere către B2B vor fi implicaţi mai mulţi specialişti din ADR.

Realizator: Vă mulţumim.

Iulian Popescu: Momentan, dezvoltarea POR a fost făcută în cadrul Ministerului Finanţelor, dar cu tot suportul, adică şi cu echipa de la Secretariatul General al Guvernului şi cu ADR am avut discuţii pentru a găsi cea mai bună soluţie.

Realizator: Acum să le explicăm totuşi ascultătorilor noştri. B2B e business-to-business - da? - sper să nu greşesc.

Iulian Popescu: Da, da, da, bineînţeles. Deci B2G e business-to-government, B2B e business-to-business. B2G înseamnă.

Realizator: Aşteptăm să vedem cum va funcţiona până la urmă platforma e-Facturare. Sperăm să fie totul în regulă. Mulţumim pentru toate detaliile!

Iulian Popescu: Şi eu vă mulţumesc!

Realizator: Invitatul "Apelului Matinal" a fost consilier de stat pe probleme de digitalizare la Cancelaria Prim-ministrului, Iulian Popescu.



Autor:
Radio România Actualităţi
Editor:
Luminița Voinea
Adăugat:
15 Septembrie 2021


Articole pe aceeasi tema


Toate câmpurile sunt obligatorii.

Reafiseaza