Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Podul peste Dunăre, Calafat-Vidin, inaugurat

Podul Calafat - Vidin, cea mai lungă construcţie de acest fel peste Dunăre, a fost inaugurat, vineri, în prezenţa premierilor român şi bulgar şi a comisarului european pentru dezvoltare regională, Johannes Hahn.

Podul peste Dunăre, Calafat-Vidin, inaugurat

Articol de Radio România, 14 Iunie 2013, 10:11

UPDATE Noul pod peste Dunăre, de la Calafat-Vidin, a fost inaugurat vineri. Evenimentul a început la ora 17:00, cu o oră întârziere.

Podul Calafat - Vidin, care va lega România de Bulgaria, se va numi New Europe Bridge (Podul Noua Europă), a anunţat premierul Victor Ponta.

"Podul, după cum am discutat la Bruxelles la ultimul Consiliu European cu preşedintele Bulgariei şi ne-am gândit şi am propus şi aşa va rămâne - New Europe Brigde", a spus Ponta, după inaugurarea celui de-al doilea pod peste Dunăre care leagă România de Bulgaria.

La ceremonie au participat, pe lângă premierii celor două ţări şi comisarul european Hahn, premierul Plamen Oreşarski, preşedintele Adunării Naţionale, Mihail Mikov, ministrul transporturilor, Danail Papazov, guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, membri ai guvernelor Bulgariei şi României, parlamentari, precum şi persoane care au participat la realizarea proiectului de-a lungul anilor.

Panglica a fost tăiată de premierii celor două ţări, Victor Ponta şi Plamen Oreşarski.

Contractul pentru acest pod a fost semnat de Guvernul Isărescu, ministru transporturilor la acel moment fiind Traian Băsescu.

În 2012, Ponta a participat, alături de premierul bulgar şi de comisarul european Hahn, la traversarea podului

În octombrie anul trecut, premierul Victor Ponta a participat alături de omologul său bulgar şi de comisarul european Hahn la traversarea podului.

La acel moment Vitcor Ponta dădea asigurări că România a finalizat lucrările "deşi Bulgaria susţine contrariul pentru a justifica întârzierea executării lucrărilor care îi revin", adăugând că "este la modă să dai vina pe altcineva".

Tot atunci, autorităţile române şi bulgare se declarau mulţumite pentru finalizarea în linii mari ai acestei construcţii, rămânând, totuşi, de executat lucrări importante, precum asfaltarea, hidroizolarea sau o amenajarea a căii ferate.

Premierii celor două ţări vecine erau optimişti şi în ceea ce priveşte crearea unei companii mixte româno-bulgară, de administrare a podului, condiţie fără de care nu ar fi fost posibilă exploatarea acestuia, companie care va avea sediul în Bulgaria.

Cât te costă să treci podul Calafat-Vidin?

Podul este parte a coridorului paneuropean de transport ce leagă oraşul german Dresda de metropola turcă Istanbul şi asigură legătura rapidă şi modernă a sud-estului Europei cu axele principale de transport de pe continent.

Traficul de marfă de pe ruta Giurgiu - Bucureşti - Valea Oltului - Sebeş se va muta astfel pe traseul mai scurt Calafat - Drobeta Turnu-Severin - Timişoara - Arad.

În plus, traversarea Dunării pe noul pod este mai ieftină de patru ori decât trecerea cu feribotul.

Podul va fi exploatat de o societate mixtă româno-bulgară. Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule ar urma să traverseze anual podul.

Podul Calafat-Vidin are o lungime de aproximativ doi kilometri, două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Pietonii şi bicicliştii vor traversa noul pod gratuit.

Tarifele de trecere pentru utilizarea podului Calafat - Vidin au acelaşi nivel pentru ambele sensuri de trecere şi se aplică nediscriminatoriu pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România sau în alte state.

Vor fi exceptate de la plată vehiculele rutiere de transport ale serviciilor pentru stingerea incendiilor, maşinile de poliţie şi a ambulanţele din cele două ţări.

Şoferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri şi de maşini transport marfă cu greutate mai mică de 3,5 tone vor plăti o taxă de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru maşinile cu mai mult de 9 locuri şi maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).

România şi Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, însă iniţierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente.

Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro.

Proiectul beneficiază de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

România intră în etapele finale ale aderării la OCDE
Știri 15 Septembrie 2025, 14:19

România intră în etapele finale ale aderării la OCDE

Aderarea la OCDE va aduce României beneficii substanţiale, a declarat la București secretarul organizaţiei, Mathias Cormann.

România intră în etapele finale ale aderării la OCDE
Discuții în coaliție pe reforma administrației locale
Știri 11 Septembrie 2025, 12:02

Discuții în coaliție pe reforma administrației locale

PSD propune reducerea cheltuielilor în administrația publică locală cu 10%, iar PNL dorește reducerea numărului de posturi...

Discuții în coaliție pe reforma administrației locale
Guvernul nu are în vedere posibilitatea creşterii vârstei standard de pensionare
Știri 10 Septembrie 2025, 09:46

Guvernul nu are în vedere posibilitatea creşterii vârstei standard de pensionare

Potrivit ministrului Muncii, social-democratul Florin Manole, toţi cei care sunt aproape de vârsta de pensionare nu au de ce...

Guvernul nu are în vedere posibilitatea creşterii vârstei standard de pensionare
Ședință a coaliției de guvernare
Știri 10 Septembrie 2025, 09:27

Ședință a coaliției de guvernare

Pe agenda întâlnirii liderilor partidelor aflate la guvernare ar urma să se afle reducerea cheltuielilor şi proiectul de...

Ședință a coaliției de guvernare
AUR a atacat la CCR patru proiecte pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament
Știri 09 Septembrie 2025, 13:59

AUR a atacat la CCR patru proiecte pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament

AUR reclamă că documentele au fost adoptate fără dezbatere parlamentară, fără consultarea românilor şi fără un vot democratic.

AUR a atacat la CCR patru proiecte pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament
Alina Gorghiu: Comasarea Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse cu cea împotriva traficului de persoane ar trebui reanalizată
Știri 09 Septembrie 2025, 13:54

Alina Gorghiu: Comasarea Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse cu cea împotriva traficului de persoane ar trebui reanalizată

Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse este singura autoritate de stat care coordonează politicile publice şi cadrul...

Alina Gorghiu: Comasarea Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse cu cea împotriva traficului de persoane ar trebui reanalizată
Proiectele PSD  prin care se elimină obligativitatea plăţii CASS pentru mai multe categorii de persoane, depuse la Parlament
Știri 09 Septembrie 2025, 11:33

Proiectele PSD prin care se elimină obligativitatea plăţii CASS pentru mai multe categorii de persoane, depuse la Parlament

Actele normative urmăresc corectarea unor măsuri prevăzute în primul pachet de măsuri fiscale, pentru care executivul şi-a...

Proiectele PSD prin care se elimină obligativitatea plăţii CASS pentru mai multe categorii de persoane, depuse la Parlament
Florin Manole: Au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de handicap
Știri 09 Septembrie 2025, 11:19

Florin Manole: Au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de handicap

Ministrul Muncii, Florin Manole, a anunţat că au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de...

Florin Manole: Au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de handicap