Fenechiu: Proiectele prin parteneriat public-privat periculoase, dar necesare

Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu afirmă că proiectele prin partneriat public-privat sunt periculoase, dar necesare pentru dezvoltarea infrastructurii, şi că vrea să găsească şi alte moduri de finanţare a autostrăzilor prin acest tip de investiţii.

Adăugat: 29 Aprilie 2013
Ultima actualizare:30 Aprilie 2013

Politica Romaneasca
trimite pe mail

Ministrul Relu Fenechiu a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că parteneriatele public-private sunt proceduri "absolut necesare pentru dezvoltarea infrastructurii într-o ţară care nu poate să-şi dezvolte infrastructura rutieră şi feroviară doar prin fonduri europene".
    
El a subliniat că "nu ne ajung aceşti bani".
    
Fenechiu a precizat că, în cadrul întâlnirii de săptămâna trecută cu comisarul europeană pentru politică regională Johannes Hahn, a abordat inclusiv subiectul parteneriatele public-private, discuţiile vizând posibilitatea întoarcerii banilor prin taxe de autostradă sau perioada optimă în care trebuie derulat un contract de acest tip.
    
"Discuţiile au fost cu privire la perioada optimă, care, după părerea mea şi după părerea dumnealui, este în jur de 10-15 ani, şi despre găsirea soluţiilor de rezolvare a riscurilor în alt mod decât punând taxe de autostradă", a afirmat Fenechiu.
    
Ministrul susţine că în Europa sunt trei modele în ceea ce priveşte autostrăzile, respectiv cel nordic, unde acestea sunt gratuite; central-european, unde se plăteşte o taxă fixă pe un număr de zile, respectiv vinieta, şi cel mediteranean, unde plăteşti autostrada "aproape mai mult decât carburantul".
    
"Sub nicio formă nu cred că pentru România este binevenit acest model sudic. Am reţineri şi dacă e binevenit modelul cu vinietă, dar oricum noi trebuie să discutăm despre o vinietă fixă şi posibilitatea circulării gratuite pe autostrăzi. Pentru aceasta trebuie să fim inventivi şi să găsim alte moduri de finanţare. Sper din toată inima să vă facem o surpriză în următoarea perioadă", a precizat Fenechiu.

Ministrul Transporturilor a mai fost întrebat dacă susţinerea statului intră în aceste calcule şi a răspuns că parţial da, dar nu într-un mod direct.

CE: România trebuie să aibă o abordare foarte precaută în identificarea partenerilor privaţi

   
Reprezentanţii CE apreciază că România trebuie să aibă o abordare "foarte precaută" în identificarea partenerilor privaţi şi modelelor de parteneriat în cazul parteneriatelor public-privat, considerând că evaluările privind posibilitatea recuperării investiţiei au o acurateţe redusă, în special pentru infrastructura rutieră.
    
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, s-a întâlnit joi, la sediul Comisiei Europene, cu Johannes Hahn, comisar pentru politică regională şi vicepreşedinte CE, unde s-au discutat solicitările României privind nevoile imediate şi pe termen lung în domeniul dezvoltării infrastructurii de transport, absorbţia fondurilor structurale şi ridicarea presuspendării Programului Operaţional Sectorial Transport.
    
Autorităţile române au anunţat până în prezent că intenţionează să deruleze mai multe proiecte prin prteneriate public-privat, care ar permite atragerea de fonduri private pentru susţinerea investiţiilor.



Autor:
Flori Doman
Editor:
Flori Doman
Adăugat:
29 Aprilie 2013
Ultima actualizare:
30 Aprilie 2013


Articole pe aceeasi tema


Toate câmpurile sunt obligatorii.

Reafiseaza