Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Privatizarea CFR Marfă, "cu pistolul la tâmplă"

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că privatizarea CFR Marfă s-a făcut cu "pistolul la tâmplă", sub presiunea FMI, însă a subliniat că nu au existat abateri de la litera şi spiritul legii.

Privatizarea CFR Marfă, "cu pistolul la tâmplă"

Articol de Flori Doman, 21 Iunie 2013, 16:24

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, şi-a prezentat vineri bilanţul la şase luni de la preluarea mandatului, într-o conferinţă de presă, în prezenţa preşedintelui PNL, Crin Antonescu.

Cu această ocazie, el a declarat că privatizarea CFR Marfă a avut loc "cu pistolul la tâmplă", însă au fost respectate toate prevederile legale şi speră ca viitorul companiei să-l urmeze pe cel al Petrom, chiar dacă sunt transferate datorii de 100 de milioane de euro.

"Sunt dispus şi stau în faţa oricui contestă această privatizare, nu ne-am abătut absolut deloc de la litera şi spiritul legii", a spus ministrul Transporturilor despre privatizarea CFR Marfă.

El a fost întrebat dacă a fost o privatizare "cu pistolul la tâmplă", sub presiunea FMI.

"Da, a fost o privatizare cu pistolul la tâmplă, dar asta nu a înseamnat că am încălcat cu ceva legislaţia română sau orice tip de principii privind privatizarea", a precizat Fenechiu.

Ministrul a susţinut că nu au nicio valoare contestaţiile companiilor în ceea ce priveşte procesul de privatizare, finalizat cu desemnarea Grup Feroviar Român, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, drept câştigător al licitaţiei.

Fenechiu a susţinut că nu crede că-şi permite cineva în România "să arunce 10 plus 18 milioane de euro aşa ... nici măcar de dragul FMI".

Fenechiu: Banii din privatizarea CFR Marfă vor intra în bugetul statului

Ministrul Transporturilor a precizat că banii din privatizarea CFR Marfă vor intra în bugetul statului, prin Ministerul de Finanţe, pentru diminuarea deficitului.

"Eu mi-aş dori ca cei care au cumpărat CFR Marfă să dezvolte această companie şi statul în fiecare an să nu mai plătească de la buget subvenţii, ci să primească de la companie dividende. În momentul ăla abia cred că ne-am atins obiectivele", a spus Fenechiu.

El a menţionat că statul, în calitate de acţionar minoritar la CFR Marfă, va trebui să vegheze asupra problemelor angajaţilor, asupra parcursului financiar al companiei.

"Eu mi-aş dori ca această companie să urmeze un viitor de tipul OMV şi nu de tipul Mechel", a completat ministrul.

Fenechiu a afirmat că, în ceea ce priveşte parcursul financiar al CFR Marfă, corpul de control analizează activitatea acestei companii din 1996 până în 2012, analiza urmând să fie dată publicităţii.

Oficialul a precizat că reprezentanţii ministerului la Bruxelles au trimis scrisori de invitaţie la privatizarea CFR Marfă către toate marile companii din Europa, iar peste 12 companii şi-au manifestat intenţia de a participa la privatizare.

"Din nefericire, anul 2012 a fost un an prost pentru transportul de marfă din Europa, multe companii au terminat anul pe pierderi şi există reglementări clare în ţările membre că atunci când nu ai profit nu ai dreptul să faci investiţii în anul următor", a explicat Fenechiu, menţionând că GFR a îndeplinit inclusiv condiţiile iniţiale din caietul de sarcini din prima procedură de privatizare.

CFR Marfă mai are datorii de aproximativ 100 de milioane de euro

Relu Fenechiu a susţinut că în prezent CFR Marfă mai are datorii de aproximativ 100 de milioane de euro, pe care le va prelua GFR.

În plus, ministrul a fost întrebat dacă există garanţii asupra promisiunilor făcute de GFR pentru viitoare investiţii în CFR Marfă.

"Nu, atât timp cât în caietul de sarcini nu sunt cerute, nici nu pot să cer garanţii. Aceasta este o acţiune pe care şi-a asumat-o de bună voie investitorul. Nu pot să-i cer garanţii. Dacă va face sau nu va face aceste investiţii rămâne de văzut, dar nu erau condiţii în caietul de sarcini", a răspuns Fenechiu.

Grup Feroviar Român, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu, a anunţat joi Fenechiu.

Grupul Feroviar Român va plăti integral preţul, după ce ministerul a respins cererea de plată în rate, iar contractul va fi semnat cel mai probabil săptămâna viitoare.

Termenul pentru plata acţiunilor este de maximum două luni de la semnarea contractului de privatizare.

România intră în etapele finale ale aderării la OCDE
Știri 15 Septembrie 2025, 14:19

România intră în etapele finale ale aderării la OCDE

Aderarea la OCDE va aduce României beneficii substanţiale, a declarat la București secretarul organizaţiei, Mathias Cormann.

România intră în etapele finale ale aderării la OCDE
Discuții în coaliție pe reforma administrației locale
Știri 11 Septembrie 2025, 12:02

Discuții în coaliție pe reforma administrației locale

PSD propune reducerea cheltuielilor în administrația publică locală cu 10%, iar PNL dorește reducerea numărului de posturi...

Discuții în coaliție pe reforma administrației locale
Guvernul nu are în vedere posibilitatea creşterii vârstei standard de pensionare
Știri 10 Septembrie 2025, 09:46

Guvernul nu are în vedere posibilitatea creşterii vârstei standard de pensionare

Potrivit ministrului Muncii, social-democratul Florin Manole, toţi cei care sunt aproape de vârsta de pensionare nu au de ce...

Guvernul nu are în vedere posibilitatea creşterii vârstei standard de pensionare
Ședință a coaliției de guvernare
Știri 10 Septembrie 2025, 09:27

Ședință a coaliției de guvernare

Pe agenda întâlnirii liderilor partidelor aflate la guvernare ar urma să se afle reducerea cheltuielilor şi proiectul de...

Ședință a coaliției de guvernare
AUR a atacat la CCR patru proiecte pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament
Știri 09 Septembrie 2025, 13:59

AUR a atacat la CCR patru proiecte pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament

AUR reclamă că documentele au fost adoptate fără dezbatere parlamentară, fără consultarea românilor şi fără un vot democratic.

AUR a atacat la CCR patru proiecte pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament
Alina Gorghiu: Comasarea Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse cu cea împotriva traficului de persoane ar trebui reanalizată
Știri 09 Septembrie 2025, 13:54

Alina Gorghiu: Comasarea Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse cu cea împotriva traficului de persoane ar trebui reanalizată

Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse este singura autoritate de stat care coordonează politicile publice şi cadrul...

Alina Gorghiu: Comasarea Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse cu cea împotriva traficului de persoane ar trebui reanalizată
Proiectele PSD  prin care se elimină obligativitatea plăţii CASS pentru mai multe categorii de persoane, depuse la Parlament
Știri 09 Septembrie 2025, 11:33

Proiectele PSD prin care se elimină obligativitatea plăţii CASS pentru mai multe categorii de persoane, depuse la Parlament

Actele normative urmăresc corectarea unor măsuri prevăzute în primul pachet de măsuri fiscale, pentru care executivul şi-a...

Proiectele PSD prin care se elimină obligativitatea plăţii CASS pentru mai multe categorii de persoane, depuse la Parlament
Florin Manole: Au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de handicap
Știri 09 Septembrie 2025, 11:19

Florin Manole: Au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de handicap

Ministrul Muncii, Florin Manole, a anunţat că au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de...

Florin Manole: Au fost identificate probleme serioase în sistemul de încadrare în grad de handicap