Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Primăriile sărace pot intra în insolvenţă

Potrivit unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, Primăriile care nu-şi mai pot plăti datoriile de peste patru luni pot intra în insolvenţă.

Primăriile sărace pot intra în insolvenţă

Articol de Radio România, 22 Mai 2013, 09:27

Guvernul a aprobat ordonanţa de urgenţă care stabileşte regulile de intrare în insolvenţă a unităţilor administrativ-teritoriale atunci când autorităţile locale se află în incapacitate de plată.

Actul normativ a fost asumat de ţara noastră în scrisoarea de intenţie adresată Fondului Monetar Internaţional în toamna anului trecut şi are ca scop apărarea intereselor comunităţilor locale de abuzul creditorilor.

Decizia vine în sprijinul localităţilor care ajung în incapacitate de a-şi mai plăti obligaţiile financiare, inclusiv salariile, timp de peste patru luni, în condiţiile în care datoriile ar depăşi jumătate din bugetul acestora.

Însă, dacă ar fi să centralizăm situaţiile financiare ale unităţilor administrativ-teritoriale ale României, este foarte probabil să descoperim că sunt zeci de cazuri în care deja s-ar impune declararea insolvenţei.

Autorităţile locale spun că acest act normativ este benefic, deoarece îl va determina pe primar să-şi reducă bugetul de cheltuieli la strictul necesar, dar, pe de altă parte, şi autorităţile centrale vor trebui să analizeze cu atenţie fiecare caz de posibilă insolvenţă.

Cum se declară insolvenţa?

Situaţia crizei financiare este sesizată potrivit prevederilor articolului 74 alin. 2 din Legea 273/2006. Autoritatea deliberativă (CJ sau CL) ia act de existenţa situaţiei de criză financiară, prin adoptarea unei hotărâri şi mandatează ordonatorul principal de credite să elaboreze un proiect de plan de redresare financiară.

Potrivit actului normativ, ordonatorul principal de credite solicită înregistrarea hotărârii autorităţii deliberative în Registrul local al situaţiilor de criză financiară a unităţilor administrativ-teritoriale, care este gestionat de direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene.

"În termen de 5 zile de la adoptarea hotărârii prin care a fost declarată starea de criză financiară, se constituie Comitetul pentru situaţii de criză financiară, prin ordin al prefectului. Ordonatorul principal de credite împreună cu ceilalţi membri ai Comitetului pregătesc un Plan de redresare financiară a unităţii administrativ-teritoriale, cu avizul Camerei de Conturi. Planul de redresare financiară cuprinde, printre altele, măsuri care să asigure prestarea serviciilor publice esenţiale de către autorităţile administraţiei publice locale, măsuri de îmbunătăţire a managementului financiar, de creştere a gradului de colectare a veniturilor şi de generare de venituri suplimentare, măsuri pentru reducerea cheltuielilor", precizează Guvernul.

Planul de redresare financiară poate fi modificat ori de câte ori este necesar, în cazul în care apar date, informaţii sau fapte necunoscute la momentul aprobării acestuia.

Situaţia de criză financiară încetează prin adoptarea unei hotărâri de către autoritatea deliberativă, la cererea ordonatorului principal de credite şi cu avizul consultativ al Comitetului pentru situaţii de criză financiară. Criza financiară încetează dacă: criteriile de neachitare a obligaţiilor de plată sau a drepturilor salariale nu s-au mai evidenţiat timp de 180 de zile calendaristice sau dacă, dimpotrivă, sunt îndeplinite criteriile pentru declararea stării de insolvenţă, prevăzute de art.75 alin.1 din Legea nr.273/2006.

Proiectul de lege privind pensiile magistraților, publicat în transparență decizională
Știri 20 Noiembrie 2025, 08:39

Proiectul de lege privind pensiile magistraților, publicat în transparență decizională

Conform proiectului de lege, cuantumul pensiei va reprezenta 65% din baza de calcul reprezentată de media indemnizațiilor...

Proiectul de lege privind pensiile magistraților, publicat în transparență decizională
Pachetul privind reforma în administrație. Toate ministerele să-şi micşoreze cheltuielile cu 10%
Știri 20 Noiembrie 2025, 08:33

Pachetul privind reforma în administrație. Toate ministerele să-şi micşoreze cheltuielile cu 10%

Premierul Ilie Bolojan a declarat că proiectul include recomandarea ca toate ministerele să-şi micşoreze cheltuielile cu 10%,...

Pachetul privind reforma în administrație. Toate ministerele să-şi micşoreze cheltuielile cu 10%
Conducerea PSD nu susține tăierea salariilor în sectorul bugetar
Știri 20 Noiembrie 2025, 08:16

Conducerea PSD nu susține tăierea salariilor în sectorul bugetar

Președintele PSD, Sorin Grindeanu, a declarat că social democrații au decis să pledeze în coaliție pentru alte măsuri de...

Conducerea PSD nu susține tăierea salariilor în sectorul bugetar
Ludovic Orban despre revocarea din funcția de consilier prezidențial: Despărţirea noastră vine din iniţiativa preşedintelui
Știri 19 Noiembrie 2025, 09:59

Ludovic Orban despre revocarea din funcția de consilier prezidențial: Despărţirea noastră vine din iniţiativa preşedintelui

Ludovic Orban a dat de înţeles că despărţirea nu ar fi fost chiar amiabilă, aşa cum a transmis Administraţia Prezidenţială.

Ludovic Orban despre revocarea din funcția de consilier prezidențial: Despărţirea noastră vine din iniţiativa preşedintelui
Reducerea cu 10% a cheltuielilor în sectorul bugetar, discutată în coaliție
Știri 19 Noiembrie 2025, 09:54

Reducerea cu 10% a cheltuielilor în sectorul bugetar, discutată în coaliție

În coaliţie se discută de o reducere cu 10% a cheltuielilor în sectorul bugetar, inclusiv în ceea ce priveşte salariile.

Reducerea cu 10% a cheltuielilor în sectorul bugetar, discutată în coaliție
Ludovic Orban, revocat din funcția de consilier al președintelui Nicușor Dan
Știri 18 Noiembrie 2025, 19:02

Ludovic Orban, revocat din funcția de consilier al președintelui Nicușor Dan

Preşedintele Nicuşor Dan şi Ludovic Orban au decis de comun acord încetarea colaborării

Ludovic Orban, revocat din funcția de consilier al președintelui Nicușor Dan
Noul Consiliul de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune a fost validat
Știri 18 Noiembrie 2025, 18:52

Noul Consiliul de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune a fost validat

Membrii Consiliului de Administraţie al SRR l-au propus pe Robert Cristian Schwartz ca Preşedinte Director General al...

Noul Consiliul de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune a fost validat
Parlamentul decide componenţa CA-urilor de la Radio şi TVR. AUR contestă repartizarea mandatelor
Știri 18 Noiembrie 2025, 11:59

Parlamentul decide componenţa CA-urilor de la Radio şi TVR. AUR contestă repartizarea mandatelor

Cele două Consilii de Administraţie ale posturilor publice de radio şi televiziune vor avea în componenţă câte 13 membri...

Parlamentul decide componenţa CA-urilor de la Radio şi TVR. AUR contestă repartizarea mandatelor