Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Preşedintele solicită control de constituţionalitate pe Legea administraţiei

Şeful statului reclamă o posibilă imixtiune a prefectului în domenii rezervate strict administraţiei locale.

Preşedintele solicită control de constituţionalitate pe Legea administraţiei

Articol de Oana Bâlă, 25 Noiembrie 2015, 15:00

Preşedintele Klaus Iohannis solicită control de constituţionalitate în privinţa unei ordonanţe de urgenţă care modifică legea administraţiei publice.

În sesizarea trimisă Curţii Constituţionale, şeful statului reclamă o posibilă imixtiune a prefectului în domenii rezervate strict administraţiei locale cu încălcarea, în acest fel, a legii fundamentale.

Este vizată situaţia în care primarul sau preşedintele de consiliu judeţean nu-şi poate exercita mandatul, consiliul este dizolvat iar poziţia de secretar este vacantă.

Un alt motiv al solicitării este, potrivit Adminstraţiei Prezidenţiale, faptul că ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale şi nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului.

Textul integral al cererii


Domnului Augustin ZEGREAN
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE


În temeiul dispozițiilor art. 146 lit. a) din Constituție și ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, formulez următoarea


SESIZARE DE NECONSTITUŢIONALITATE
asupra
Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale


Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale reglementează posibilitatea ca, în situaţia în care primarul se află în imposibilitatea exercitării mandatului şi consiliul local este dizolvat, iar funcţia de secretar al unităţii este vacantă, prefectul să numească prin ordin o persoană, prin detaşare, care să exercite atribuţiile secretarului unităţii administrativ-teritoriale, pentru rezolvarea problemelor curente ale acesteia, până la organizarea de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a concursului pentru ocuparea funcţiei de secretar al unităţii administrativ-teritoriale. Totodată, este reglementată în mod similar şi situaţia în care preşedintele consiliului judeţean se află în imposibilitatea exercitării mandatului, consiliul judeţean este dizolvat, iar funcţia de secretar al judeţului este vacantă. De asemenea, actul normativ are în vedere și ipoteza în care autorităţile deliberative locale sunt dizolvate sau se află în procedură de dizolvare şi nu şi-au aprobat bugetele în termenul legal, stabilind ca primarii și, respectiv, preşedinţii consiliilor judeţene să aplice în anul financiar în curs ultimul buget aprobat, cu încadrarea cheltuielilor în limita lunară de 1/12 din totalul acestui buget.

Motivele prezentei sesizări vizează aspecte de neconstituționalitate constând în încălcarea prevederilor art. 115 alin. (6) și ale art. 120 – art. 122 din Constituția României, republicată.

1. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale încalcă dispozițiile art. 120-122 din Constituție

Astfel, prin faptul că decizia cu privire la selectarea funcționarilor publici și a personalului contractual ce urmează a fi angajați de autoritățile publice locale (consilii locale și primari, respectiv consilii județene și președinți de consilii județene) trebuie să revină acestora și nu reprezentantului autorității executive centrale a statului (prefectului), dispozițiile legii deduse controlului de constituționalitate încalcă prevederile art. 120 din Constituție. În plus, prin faptul că atribuțiile se realizează prin numire și nu prin concurs, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 derogă de la principiile transparenței ocupării funcției publice și integrității exercitării acesteia.

Conform art.121 alin. (2) din Constituție, consiliile locale și primarii rezolvă treburile publice din orașe și comune în exercitarea autonomiei locale. Din această perspectivă, problemele curente ale comunei sau orașului nu pot fi realizate de un funcționar public, numit de reprezentantul Guvernului în teritoriu.

2. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale încalcă dispozițiile art. 115 alin. (6) din Constituție prin aceea că afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului.

Astfel, potrivit acestui articol ordonanțele de urgență nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale și nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

În opinia noastră, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 și, implicit, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 14/2015 reglementează în domeniul unor instituții fundamentale ale statului, iar pe de altă parte, normele în cauză afectează, în sens negativ, regimul juridic al acestora. Astfel, în ceea ce privește natura autorităților administrației publice locale (consiliile locale, primarii și consiliile județene) de instituții fundamentale ale statului, Curtea Constituțională a statuat prin Decizia nr. 1105/2010 faptul că acestea sunt instituții fundamentale, această natură fiind deopotrivă subliniată de statutul constituțional al acestora, consacrat de art. 120-122 - Administrația publică locală, și de faptul că organizarea și funcționarea lor, se reglementează, potrivit art. 73 alin. (3) lit. o) din Constituție, prin lege organică. Or, modificările operate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 14/2015 afectează regimul acestor instituții, în sens negativ, aducând atingere principiului autonomiei locale, respectiv acelor componente care vizează resursele materiale și financiare, prin detașarea de către prefect a unui funcționar public care va deveni ordonator principal de credite pentru activitățile curente, care se poate afla chiar într-un raport de subordonare implicită cu prefectul, ca reprezentat al executivului în teritoriu. În plus, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 nu cuprinde prevederi referitoare la durata acestei detașări și nici un termen în care să se organizeze concursul, aspecte care sunt de natură să afecteze regimul autorităților administrației publice locale.

În considerarea argumentelor expuse, vă solicit să admiteți sesizarea de neconstituționalitate și să constatați că Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale și respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 încalcă prevederile art. 115 alin. (6) și ale art. 120 – art. 122 din Constituție, republicată.


PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS


Vă prezentăm textul integral al cererii:

____________________

București, 25 noiembrie 2015



Domnului Augustin ZEGREAN
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE


În temeiul dispozițiilor art. 146 lit. a) din Constituție și ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, formulez următoarea


SESIZARE DE NECONSTITUŢIONALITATE
asupra
Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale


Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale reglementează posibilitatea ca, în situaţia în care primarul se află în imposibilitatea exercitării mandatului şi consiliul local este dizolvat, iar funcţia de secretar al unităţii este vacantă, prefectul să numească prin ordin o persoană, prin detaşare, care să exercite atribuţiile secretarului unităţii administrativ-teritoriale, pentru rezolvarea problemelor curente ale acesteia, până la organizarea de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a concursului pentru ocuparea funcţiei de secretar al unităţii administrativ-teritoriale. Totodată, este reglementată în mod similar şi situaţia în care preşedintele consiliului judeţean se află în imposibilitatea exercitării mandatului, consiliul judeţean este dizolvat, iar funcţia de secretar al judeţului este vacantă. De asemenea, actul normativ are în vedere și ipoteza în care autorităţile deliberative locale sunt dizolvate sau se află în procedură de dizolvare şi nu şi-au aprobat bugetele în termenul legal, stabilind ca primarii și, respectiv, preşedinţii consiliilor judeţene să aplice în anul financiar în curs ultimul buget aprobat, cu încadrarea cheltuielilor în limita lunară de 1/12 din totalul acestui buget.

Motivele prezentei sesizări vizează aspecte de neconstituționalitate constând în încălcarea prevederilor art. 115 alin. (6) și ale art. 120 – art. 122 din Constituția României, republicată.

1. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale încalcă dispozițiile art. 120-122 din Constituție

Astfel, prin faptul că decizia cu privire la selectarea funcționarilor publici și a personalului contractual ce urmează a fi angajați de autoritățile publice locale (consilii locale și primari, respectiv consilii județene și președinți de consilii județene) trebuie să revină acestora și nu reprezentantului autorității executive centrale a statului (prefectului), dispozițiile legii deduse controlului de constituționalitate încalcă prevederile art. 120 din Constituție. În plus, prin faptul că atribuțiile se realizează prin numire și nu prin concurs, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 derogă de la principiile transparenței ocupării funcției publice și integrității exercitării acesteia.

Conform art.121 alin. (2) din Constituție, consiliile locale și primarii rezolvă treburile publice din orașe și comune în exercitarea autonomiei locale. Din această perspectivă, problemele curente ale comunei sau orașului nu pot fi realizate de un funcționar public, numit de reprezentantul Guvernului în teritoriu.

2. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale încalcă dispozițiile art. 115 alin. (6) din Constituție prin aceea că afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului.

Astfel, potrivit acestui articol ordonanțele de urgență nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție, drepturile electorale și nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

În opinia noastră, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 și, implicit, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 14/2015 reglementează în domeniul unor instituții fundamentale ale statului, iar pe de altă parte, normele în cauză afectează, în sens negativ, regimul juridic al acestora. Astfel, în ceea ce privește natura autorităților administrației publice locale (consiliile locale, primarii și consiliile județene) de instituții fundamentale ale statului, Curtea Constituțională a statuat prin Decizia nr. 1105/2010 faptul că acestea sunt instituții fundamentale, această natură fiind deopotrivă subliniată de statutul constituțional al acestora, consacrat de art. 120-122 - Administrația publică locală, și de faptul că organizarea și funcționarea lor, se reglementează, potrivit art. 73 alin. (3) lit. o) din Constituție, prin lege organică. Or, modificările operate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 14/2015 afectează regimul acestor instituții, în sens negativ, aducând atingere principiului autonomiei locale, respectiv acelor componente care vizează resursele materiale și financiare, prin detașarea de către prefect a unui funcționar public care va deveni ordonator principal de credite pentru activitățile curente, care se poate afla chiar într-un raport de subordonare implicită cu prefectul, ca reprezentat al executivului în teritoriu. În plus, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2015 nu cuprinde prevederi referitoare la durata acestei detașări și nici un termen în care să se organizeze concursul, aspecte care sunt de natură să afecteze regimul autorităților administrației publice locale.

În considerarea argumentelor expuse, vă solicit să admiteți sesizarea de neconstituționalitate și să constatați că Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi pentru modificarea art. 39 alin. (7²) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale și respectiv Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 14/2015 încalcă prevederile art. 115 alin. (6) și ale art. 120 – art. 122 din Constituție, republicată.


PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS

Sursa: Administraţia Prezidenţială

Leonardo Badea, despre creșterea economică: Dincolo de ritm, contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu
Știri 12 Iunie 2025, 19:08

Leonardo Badea, despre creșterea economică: Dincolo de ritm, contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

În ultimele două decenii, România a înregistrat un ritm susținut de creștere economică, impulsionat de...

Leonardo Badea, despre creșterea economică: Dincolo de ritm, contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu
Acord de parteneriat româno-ucrainean pentru reconstrucţia Ucrainei
Știri 12 Iunie 2025, 10:47

Acord de parteneriat româno-ucrainean pentru reconstrucţia Ucrainei

Acordul de parteneriat al Alianţei Regionale pentru Reconstrucţia Ucrainei înseamnă o planificare comună, investiţii...

Acord de parteneriat româno-ucrainean pentru reconstrucţia Ucrainei
Întâlniri zilnice la Palatul Cotroceni cu partidele pro-euorpene
Știri 12 Iunie 2025, 10:40

Întâlniri zilnice la Palatul Cotroceni cu partidele pro-euorpene

Şeful statului a spus, la o conferinţă de presă la Odesa, că s-ar fi făcut progrese la discuţiile de până acum, iar cele...

Întâlniri zilnice la Palatul Cotroceni cu partidele pro-euorpene
Echipele tehnice ale partdielor pro-europene caută soluţii pentru reducerea deficitului bugetar
Știri 11 Iunie 2025, 14:43

Echipele tehnice ale partdielor pro-europene caută soluţii pentru reducerea deficitului bugetar

Discuţiile dintre reprezentanţii PSD, PNL, USR şi UDMR se concentrează pe reducerea cheltuielilor statului şi combaterea...

Echipele tehnice ale partdielor pro-europene caută soluţii pentru reducerea deficitului bugetar
Nicuşor Dan: Cea mai mare ameninţare pentru regiune rămâne Federaţia Rusă
Știri 10 Iunie 2025, 18:48

Nicuşor Dan: Cea mai mare ameninţare pentru regiune rămâne Federaţia Rusă

Aflat în vizită la Chişinău, preşedintele Nicuşor Dan a declarat că cea mai mare ameninţare pentru regiune rămâne Federaţia...

Nicuşor Dan: Cea mai mare ameninţare pentru regiune rămâne Federaţia Rusă
Întâlnirea Nicușor Dan - partide parlamentare s-a încheiat fără un acord
Știri 10 Iunie 2025, 08:09

Întâlnirea Nicușor Dan - partide parlamentare s-a încheiat fără un acord

Toate propunerile avansate până acum au rămas însă în discuţie, dar majorarea taxelor va fi o soluţie de ultimă instanţă.

Întâlnirea Nicușor Dan - partide parlamentare s-a încheiat fără un acord
AUR nu susţine măsurile de austeritate discutate de partidele aflate la guvernare
Știri 06 Iunie 2025, 09:47

AUR nu susţine măsurile de austeritate discutate de partidele aflate la guvernare

AUR nu susţine creşterea taxelor şi impozitelor, ci ar insista pentru reducerea cheltuielilor legate de funcţionarea...

AUR nu susţine măsurile de austeritate discutate de partidele aflate la guvernare
Sorin Grindeanu:  De la premier PSD până la a merge în opoziţie,  toate scenariile sunt pe masă
Știri 06 Iunie 2025, 09:39

Sorin Grindeanu: De la premier PSD până la a merge în opoziţie, toate scenariile sunt pe masă

Sorin Grindeanu spune că nici acum nu este sigur dacă PSD va rămâne la putere sau va trece în opoziţie.

Sorin Grindeanu: De la premier PSD până la a merge în opoziţie, toate scenariile sunt pe masă