Ascultă Radio România Actualitaţi Live

LIVE TEXT Traian Băsescu: Creşterea accizei la combustibil, "un act de sadism"

Preşedintele Traian Băsescu a explicat, într-o declaraţie de presă, de ce insistă asupra neintroducerii accizei la combustibil şi a salutat începerea retragerii unităţilor militare ale Federaţiei Ruse de la froniera estică a Ucrainei.

LIVE TEXT Traian Băsescu: Creşterea accizei la combustibil, "un act de sadism"

Articol de Flori Doman, 31 Martie 2014, 14:13

Declaraţia integrală AUDIO, pe prima pagină, în playerul AUDIO

LIVE TEXT Declaraţia preşedintelui Traian Băsescu:

► Salut începerea dezangajării forţelor militare ale Federaţiei Ruse.

►Este un prim semn de început de relaxare în regiune.

►Ceea ce se întâmplă în aceste ore, începerea retragerii unităţilor militare ale Federaţiei Ruse de la froniera estică a Ucrainei este un prim rezultat al discuţiilor la cel mai înalt nivel, între preşedintele Barack Obama şi preşedintele Putin, dar şi al negocierilor de la Paris, dintre Lavrov şi Kerry.

►Federaţi Rusă probează că poate fi impredictibilă.

► Vă informez că pe 25 am transmis o scrisoare tuturor membrilor Consiliului European, şefilor de stat şi de guvern care fac parte din Consiliul European, în care rugam să analizeze posibilitatea ca acordul de asociere şi acorul de liber schimb cu Moldova să fie semnat pe 27 mai.

►Aceeaşi scrisoare am adresat-o şi preşedintele Consiliului European, dar şi preşedintelui Comisiei Europene.

►La ultimul Consiliu, la solicitarea mea, s-a obţinut o devansare din august pentru cel mai târziu iunie, dar eu consider că avem o bună oportunitate de a semna acordurile cu Moldova pe 27 mai.

►Cred că este cea mai importantă ştire a ultimilor săptămâni faptul că Federaţia Rusă începe dezangajarea militară de la froniera estică a Ucrainei.

Site-ul politicaromaneasca.ro a transmis LIVE VIDEO declaraţia preşedintelui Traian Băsescu.

Despre premierul Victor Ponta

►Observ că astăzi primul ministru a muncit din greu, a făcut foarte multe declaraţii, ceea ce înseamnă munca dânsului de prim-ministru.

►N-aş vrea să rămână fără răspuns, inclusiv aprecierea legată de micul eveniment de marcare la Preşedinţie a 10 ani de la intrarea României în NATO.

►Am înţeles că dânsul consideră că pot să participe doar cei care au semnat sau care s-au implicat în ajungerea României la stadiul de a semna aderarea la NATO.

►Nu mi se pare că are dreptate. Îi spun că eu sunt un politician foarte implicat în acest proces care nu s-a petrecut într-o singură noapte. Am fost ministru în guvernul '96-2000, am prins evenimentele din Iugoslavia.

►Dacă am pleca pe logica lui Victor Ponta, doar participanţii la eveniment să aibă dreptul de a fi prezenţi la o astfel de ceremonie, mă întreb ce caută la Ziua Unirii, că nu l-am văzut în suita lui Cuza.

Despre introducerea accizei pe combustibil

►Are fracturi de logică, este evident. Cele mai grele fracturi de logică sunt legate de introducerea accizei.

►Fac precizarea că nu există niciun document între Guvernul României şi FMI prin care România să fie obligată să introducă acciza la combustibil.

►Scuza pe care o spune "ne-a obligat FMI" este o minciună în stil propriu. Cum nu există în documentele semnate sau aprobate cu FMI electorata, despre care văd că nu mai vorbeşte mare lucru acum.

►Probabil a început să-şi dea seama ce enormitate economică era.

►Înţeleg că domnul Victor Viorel Ponta îmi reproşează că nu i-am scris şi premierului Emil Boc.

►Nu i-am scris, recunosc, şi poate e bine să ştie şi motivele din care am făcut-o: că România are un tratat de aderare la UE.

►La pagina 156 din Tratatul de aderare se găseşte un punct 4A care spune că România va introduce acciza de 359 de euro la mia de litri de benzină până la 1 ianuarie 2011.

►Acelaşi tratat spune că România trebuie să introducă o acciză de 330 de euro la fiecare mie de litri de motorină până la 1 ianuarie 2013.

►Deci România şi-a respectat angajamentul din Tratatul de aderare, aşa cum el a fost negociat, când Victor Ponta era şeful Corpului de Control al primului ministru.

►Eu nu reproşez această negociere, ci doar vreau să subliniez că nu e bine să minţi în spaţiul public mai ales când eşti premier. Nu se poate guverna numai cu minciună.

►România a avut obligaţii prin tratatul de aderare să crească într-o anumită cadenţă preţul, acciza, ceea ce a implicat creşterea preţului.

Despre parteneriatul cu Emil Boc

►Nu puteam să-l cert pe Emil Boc pentru faptul că în perioada crizei, în mod paradoxal, preţul bariliului de ţiţei a crescut cum a crescut şi preţul pe bursa de la Londa al miei de litri de benzină sau de motorină. Asta s-a întâmplat în acea perioadă.

►Subliniez încă o dată şi pentru Victor Viorel că eu îmi asum parteneriatul cu guvernul Emil Boc. Îmi asum şi cele bune şi cele rele.

►Ştiu că s-au întâmplat lucruri rele populaţiei în mandatul lui Emil Boc şi acelea au fost soluţiile pentru ca România să nu mai fie şi astăzi în criză.

►A trebuit să ne reducem masiv cheltuielile.

►Singura soluţie din timpul Guvernului Boc, din timpul crizei, pe care o resping şi am făcut-o şi atunci este creşterea TVA-ului. Nu sunt un adept al creşterii taxelor, mai ales în timp de criză.

►În rest, sunt solidar cu toate măsurile în care Guvernul Boc le-a luat în timpul crizei.

►Acciza pe care primul ministru se cramponează să o introducă, ea este o suferinţă inutilă pentru economie şi pentru populaţie.

Creşterea accizei, resurse pentru a alimenta baronii locali în vederea campaniilor

►Obligaţiile pe care le aveam prin Tratat de a creşte acciza mi le-am îndeplinit, iar măsura pe care o ia Victor Viorel Ponta este o măsură abuzivă împotriva economiei şi a populaţiei.

►Nu are nevoie de aceşti bani. Poate evita adăugarea de 42 de bani le fiecare litru de benzină şi la fiecare litru la motorină prin reducerea cheltuielilor acolo unde ele nu sunt necesare.

►Practic miza lui Victor Viorel Ponta, prin această taxă suplimentară de 42 de bani la fiecare litru de benzină şi motorină este să-şi creeze resurse pentru a alimenta baronii locali în vederea campaniilor din acest an, în mod deosebit a campaniei prezidenţiale.

►Sursele pe care Guvernul le are în bugetul de stat le repet: excesul de finanţare de la ministerul domnului Dragnea, de la Ministerul Dezvoltării Regionale. Acolo are bani alocaţi pe care îi poate reduce.

►Discutăm de 1,8 miliarde. Poate să ia fără grijă 1,2-1,5 miliarde din bugetul domnului Dragnea care a crescut exponenţial în acest an, numai pentru a alimenta baronimea.

►Are un excedent de circa 600 de milioane de roni la rubrica ce vizează serviciul datorii externe. Poate să ia de acolo liniştit 5-600 de milioane.

►Are excedente şi la asistenţă socială, în mod cert. Şi în multe alte locuri.

Cred că e şi un act de sadism. Vrea să-şi arate puterea de prim-ministru. Nu înţeleg exact ce-l mână dincolo de faptul că baronii au pus piciorul în prag.

►În ultima ieşire publică am lansat şi înţelegerea pe care a făcut-o cu transportatorii. Este un lucru complicat.

►Am aflat că Victor Viorel spune că vor lua banii înapoi cei care vor alimenta cinstit.

►Victor Viorel, îţi spun de pe acum: o să primească Finanţele camioane de facturi de la maşini care n-au alimentat niciodată.

►Sunt convins că imaginaţia românilor va funcţiona.

►Se creează o nişă de evaziune şi de încasare de venituri nejustificate foarte mare.Băgăm aparatul administrativ românesc într-o situaţie căruia nu-i va face faţă.Va fi foarte greu de gestionat un asemenea a proces.

Acciza va afecta multe societăţi mici, societăţi familiale, transportatori, afaceri individuale

►Sunt ţări în care un astfel de proces există, dar a fost pregătit cu mult timp înainte.

►Are două alternative: ori să-i pregătească pe transportatori că le va rambursa 4 eurocenţi, ori să nu-i păcălească, dar sistemul să nu funcţioneze.

►Nu am nicio ezitare să spun că vor fi păcăliţi şi agricultorii. Înţeleg că domnul ministru Constantin a anunţat o oarecare compensare, o compensare parţială.După ce s-au introdus atâtea taxe pentru agricultori, o creştere a costului la combustibil este tot ce-şi mai "doreau" agricultorii.

►Va afecta foarte multe societăţi mici, societăţi familiale, foarte multe afaceri individuale.

►După ce s-au introdus atâtea taxe pentru agricultori, o creştere a costului la combustibil este tot ce-şi mai "doreau" agricultorii.

►Va afecta foarte multe societăţi mici, societăţi familiale, foarte multe afaceri individuale.

►Este o discriminare grosolană care se face între consumatorii de combustibil.

Cea mai bună soluţie, renunţarea la acciză

►Cred că cea mai bună soluţie este renunţarea la această acciză. Ajung cele 35 de taxe noi introduse de Victor Viorel. Ajunge intrarea în plată a taxei pe stâlp. Nu mai trebuie şi taxa de 42 de bani pe litrul de combustibil.

►Această taxă este un abuz. Motorina va fi mai scumpă decât în Germania, mai scumpă decât în Austria.

►Îmi permit să-i cer încă o dată să nu introducă această acciză. Este o taxă inutilă.

►Dacă Victor Viorel Ponta nu înţelege de unde poate reduce cheltuieli, eu sunt gata să-i arăt în 30 de minute de unde poate să reducă cheltuieli fără să afecteze deloc finanţarea pentru Armată, Interne, Sănătate, Educaţie.

Preşedintele Klaus Iohannis este în vizită oficială în Coreea de Sud
Știri 22 Aprilie 2024, 13:50

Preşedintele Klaus Iohannis este în vizită oficială în Coreea de Sud

Coreea de Sud este prima ţară din regiunea Asia-Pacific cu care România a ridicat relaţiile la nivel de parteneriat strategic.

Preşedintele Klaus Iohannis este în vizită oficială în Coreea de Sud
Parlamentul se pronunță pe participarea Armatei Române la misiuni de securitate la Marea Roşie şi Marea Neagră
Știri 22 Aprilie 2024, 10:43

Parlamentul se pronunță pe participarea Armatei Române la misiuni de securitate la Marea Roşie şi Marea Neagră

Parlamentul se reuneşte în şedinţă comună pentru a supune aprobării solicitările preşedintelui Klaus Iohannis cu privire la...

Parlamentul se pronunță pe participarea Armatei Române la misiuni de securitate la Marea Roşie şi Marea Neagră
Autorităţile române, interesate de atragerea de finanţări pentru Portul Constanța
Știri 19 Aprilie 2024, 19:50

Autorităţile române, interesate de atragerea de finanţări pentru Portul Constanța

Dezvoltarea capacităţii Portului Constanţa, cel mai mare hub de distribuţie a mărfurilor la Marea Neagră pentru Europa...

Autorităţile române, interesate de atragerea de finanţări pentru Portul Constanța
Raportul de activitate al Radio România pe 2023, depus la Parlament
Știri 19 Aprilie 2024, 13:16

Raportul de activitate al Radio România pe 2023, depus la Parlament

Conducerea Societății Române de Radiodifuziune (SRR) a depus la Parlament, săptămâna aceasta, raportul de activitate pe anul...

Raportul de activitate al Radio România pe 2023, depus la Parlament
Mircea Geoană: Să sperăm că vom avea şi mai multe resurse pentru a-i susţine pe ucraineni în continuare
Știri 19 Aprilie 2024, 09:18

Mircea Geoană: Să sperăm că vom avea şi mai multe resurse pentru a-i susţine pe ucraineni în continuare

Interviu cu secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană.

Mircea Geoană: Să sperăm că vom avea şi mai multe resurse pentru a-i susţine pe ucraineni în continuare
România, tot mai aproape de Programul "Visa Waiver"
Știri 19 Aprilie 2024, 09:03

România, tot mai aproape de Programul "Visa Waiver"

Admiterea României în Programul "Visa Waiver" reprezintă un obiectiv strategic naţional, informează executivul de la București.

România, tot mai aproape de Programul "Visa Waiver"
UPDATE Premierul Marcel Ciolacu, întrevederi cu oficiali din Emiratele Arabe Unite
Știri 18 Aprilie 2024, 10:44

UPDATE Premierul Marcel Ciolacu, întrevederi cu oficiali din Emiratele Arabe Unite

Premierul Marcel Ciolacu are astăzi în Emiratele Arabe Unite întrevederi cu oficiali din această ţară, în cadrul unei vizite...

UPDATE Premierul Marcel Ciolacu, întrevederi cu oficiali din Emiratele Arabe Unite
România poate fi "poarta de investiţii a statului Qatar în UE"
Știri 17 Aprilie 2024, 17:59

România poate fi "poarta de investiţii a statului Qatar în UE"

România poate fi poarta de investiţii a statului Qatar în Uniunea Europeană, i-a transmis premierul Marcel Ciolacu omologului...

România poate fi "poarta de investiţii a statului Qatar în UE"